|
А чи вiдома вам IСТОРIЯ нашо храму. В центральній частині Лебедина стоїть велика кам\'яна церква. Її звели на кошти генерал-майора царської армії, племінника князя Потьомкіна, Миколи Висоцького. До церкви веде стрімка бруківка - одна з багатьох \"сошейок\", мереживом обплівших Лебедин. Церква має назву Преображенська та належить до УПЦ КП. Зараз цей храм активно реставрують.\nСвято-Преображенська церква в Лебедині споруджена в 1821-1826 роках. За своїм архітектурним виглядом вона дечим нагадує колишній Софіївський собор, споруджений візантійськими імператорами у місті Константинополь (нині - місто Стамбул). На масивному фундаменті зведено міцні стіни, які вінчає великий круглий приземкуватий купол. В 1890 році до церкви було прибудовано два крила, котрі відрізняються від основної споруди навіть кольором цегли.\nВ 1921 році церква перейшла під юрисдикцію Української автокефальної церкви і в ній почали вести богослужіння українською мовою. В 1933 році комуністична влада закрила церкву, влаштувавши в ній колгоспне зерносховище.\nВ 1941 році церква відновила свою діяльність, але була вдруге закрита в 1961 році.\nЧерез три десятиліття Свято-Преображенська церква відновила діяльність під юрисдикцією Української православної церкви Київського патріархату. Нині церква реставрується.\nСлужбу Божу в церкві нині править священик Української Православної Церкви Київського патріархату отець Іван Келеман. Розпис куполу та іконостасу здійснив Шполянський художник-іконописець Ярослав Андрійченко.\nОтже, на території Шполянщини залишилося шість діючих Православних храмів.\nНавіть деякі з них занесені до «Золотої підкови» Черкаської області |
НАШІ ЗЕМЛЯКИ: ВІДОМІ ТА МАЛОВІДОМІ |
Лебедин — село в Шполянському районі Черкаської області. Село Лебедин розкинулося на березірічки Гептурки і вважається найстарішим селом на Шполянщині. За однією з версій Лебедин походить від назви величезного лісового масиву. Вперше ліс Лебединпоказаний на карті Боплана в 17 ст.. Історично склалося, що Лебедин знаходився у власності відомих дворянських родин: українських князів Глинських, польських – Конецьпольських, Любомирських, російських князів та поміщиків Потьомкіна, Висоцького, Лопухіних, Роговських. Перлина лебединської землі Свято-Миколаївський жіночий монастир або як його ще називали панський монастир.
У 1779 році в Лебедині з’явилися чотири монахині: Магдалина, Трифілія, Дарія і Февронія, які прибули з розореного турками Молдавського Калитурського Свято-Успенського монастиря, купили за 30 рублів в князя Ксаверія Любомирського, дозвіл на заснування обителі і неподалік Лебедина в лісі започаткували жіночий монастир,який існує і понині.
За легендою, чотири монахині в пошуках нового місця для життя проходили через Лебединський ліс, зупинилися в ньому на ночівлю і побачили сон, що Святий Миколай благословив їх заснувати тут монастир. Вранці черниці вирішили набрати води з джерела і знайшли біля нього ікону святителя Миколая, що була як благословення Боже для заснували на цій території монастиря.
Спочатку усі монастирські споруди були дерев’яними: дзвіниця (1764р.), Миколаївська та Варваринська церкви(1784р.), але у ХІХ столітті більшу їх частину замінили кам’яними. У 1800 році Миколаївську церкву перебудували, зробивши частину її конструкцій кам’яними. А вже в кінці ХІХ століття вона стала повністю кам’яною. У 1833 році зведено 34-метрову кам’яну прямокутну дзвіницю з колонами тосканського ордену. В 1839 році відбулася перебудова дерев’яної Варваринської церкви, яку зруйнували у радянські часи, але вже у 90-х роках вона знову була відбудована.
У 1929-1941рр. монастир не діяв. Під час німецької окупації його знову відкрили. У 1960 році монастирська община Полтавського Хрестовоздвиженського Монастиря, після закриття, переселилася до Лебединського монастиря, який функціонував до 1961 року. В 1993 році настав час другого відродження Свято-Миколаївської обителі. Тут мешкають 40 сестер. На території розташовані дві церкви Миколаївська(літня) та трьохпрестольна Вознесенська, що включає Варваринську церкву і слугує для проведення служб в холодний період року, каплиця, корпуси келій, та комплекс господарських споруд.
Спасо-Преображенська велика кам’яна церква, що збереглася і до наших днів, була побудована в 1826 році на кошти генерала царської армії, племінника князя Потьомкіна, Миколи Висоцького. Однією з причин побудови церкви вважають значне зростання населення села. В 1961 році радянська влада закрила церкву, а в 1991 році вона почала знову діяти і належить до УПЦ КП. Зараз храм знаходиться на реставрації. http://www.travelua.... rel='lightbox[6705]' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px none; outline: none 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(0, 42, 112); background: none 0px 0px repeat scroll transparent;'>http://www.travelua.... alt='Лебедин' title='Лебедин' width='280' height='210' class='aligncenter size-medium wp-image-6708' style='margin: 0px; padding: 4px; border: 1px solid rgb(244, 242, 242); outline: none 0px; vertical-align: baseline; background: none 0px 0px repeat scroll transparent;'> Довідка: Наприкінці XVIII століття сталася велика пожежа, після якої почався занепад монастиря. У 1811 році було заведено справу про закриття обителі, а офіційною причиною стала незручність розташування посеред великого села. Насправді це сталося через конфлікт поміщика і громади села з одного боку та єпархіального начальства – із другого. У 1846 році Лебединський Георгіївський чоловічий монастир був закритий. Церкви його перетворили на парафіяльні, а землі передали Чигиринському жіночому монастирю. В 1864 році Л.Похилевич у своїх “Сказания..” повідомляє, що в Лебедині було дві церкви: Преображенська та Георгіївська. Заштатна дерев’яна Георгіївська церква 1808 року з кам’яним олтарем та кам’яною теплою церквою в ім’я Покрови Пресвятої Богородиці (1830 р.) залишилися після чоловічого Лебединського монастиря. У 1935 році Георгіївська церква була розібрана і сьогодні немає навіть залишків ні від Георгіївського монастиря, ні від церкви. Нещодавно на місці Георгіївської церкви бувшогоГеоргіївського монастиря було побудовано капличку. |
село ЛЕБЕДИН
Лебедин - ссло. искгр сільської ради. І ілоіііл населеного пункту - Кількість населення - 4702 особи. Розташований Лебедин на горбистій місцевості серед
лісів, біля витоків річки Тур'», на вододілі басейну Бугу та Дніпра. Відстань
до районного центру Ніколи - Про походження назви села існує декілька легенд. За однією з версій, на »ва могла походити від назви величезного лісового масиву віл Тікичу до Тясмнна. серед якого воно колись знаходилося. Вперше Ліс Лебедин показаний на карті Бопдана XVII ст. За місцевою легендою, назва села походить віл імені козака Лсбіля. який першим поселився серед лісу та заснував поселення. Інша легенда твердить іі|ю тс. шо в давні часи, коли річки та сгрумки були повноводними, в ній місцевості водилося бапіто водоплавних птахів, зокрема й лебелів. які И сьогодні не обминають ставки села. Тому не виключено й тс. шо цей прекрасний білий птах лав назву селу. Лебедин по праву вважається найстарішим селом на Шполяншнні. Село мас лавню і багату історію, інколи ставало світком ви значних полій, привертало увагу істориків та письменників. За час свого існування Лебедин потерпав вії спустошливих набігів кочівників. чисельних воїн, роюрення і занепаду, його мешканці змушені були захищати свої ролини. Як поселення (воно вперше згадуєтеся в документах II половини XV ст.) Лебедин приваблював до себе увагу своїм зручним розташуванням серед лісу та господарськими вміннями жителів, бо здавна ті славилися садівництвом, иасічникарством. риболовлею та полюванням. '...Садоводство состанляет значительную отрасль хозяйства мести ьіх жигелей. когорьіс большей частью сушат фрукти н ежеголно продают до 300 пудов. Жителей обеего пола 3481; в 1808 голу било 2663 в 467 дворах. Лебедин по сказанню народному нринал- лежит к давшім населенним местам. Так. что сушсствовал ло руни и ію врсмсна татарских нашсствий. ІІасслсние сго «округ образо- вавшсіося Гсоргиеиского монастиря жнтслн почитают вторичньім.,.'(І864 р.. Л, Похнлевич). На той час територія Лебедина входила ло Черкаського повіту Київського князівства (потім воєводства) Великого Князівства Литовського. Перші письмові згадки про Лебедин знаходяться у старовинному зволі документів Литовської держави, пік знаній Литовській Метриці, основний фонд якої зберігається в архіві древніх актів у Москві. Саме в Литовській метриці вперше згадується село Лебедин. яке князь Казимир віддав Івашку Льво- вичу на виленському сеймі 1448 р. Лебедин знаходився у власності відомих дворянських родин: українських князів Глинських, польсь- ких князів Коненьпольських. Любомнрськнх. російських князів та помішиків ІІотьомкіна. Висонького. Лопухіннх, Роговськнх. Існує легенда, нібито в лебсдинському лісі мав пасіки якийсь шляхтич Пшонка. Піл час війни він чи то загинув, чи то втік. Ікилан Хмельницький захопив у війні з Коиень- польським '70 міст і села без чиста і пасік незміряних, з яких були великі прибутки', а також ІІшоичнну пасіку. Прогнавши Конень- нольського та Пшонку. Хмельницький не поспішав віддавати Лебедин попереднім власникам. Останнє підтверджується тим. шо по закінченні війни Хмельницький мав тут свою пасіку. І нині пя місцина називаїться 'Пасіки'. У 1657 р. з благослоиіння Київського митрополита Днонісія Балабана ієромонах Они- кій Симонович розпочав будівництво обителі в >рочиші Чичконс Лсбелинського Георгіївського монастиря. 'Двс церкви: Прсображснская и Георгиев- ская. ІІервая каменная. 3-го класа... постро- єна в 1826 голу помешнком Пнколаем Вьісоиким. Заштатная Георгиенская церковь леревянная с каменньїм алтарем и каменной теплой нерковью во имя Покроїм ІІрссвягой Іюгоролиньї. осталась после бьівшего муж- ского Лебслинского монастиря. Гсоргиев- ская церковь построена в 1808 голу білішим нгумсном Самунлом, а Покронская в 1830...' (Л. ІІохилевич. 1864 р..Хказаінія.„). У 1779 р. в Лебедині з'явилися чотири монахині:
Магдаліна, Трифілія, Дарія і Февронія. і неподалік Лебедина ( Відомо, шо в 1823 р. в Лебедині побував .малий Іарас Шевченко зі своєю сестрою Катериною, яка приходила помолитися перед шлюбом за щасливе подружні життя в Миколаївський жіночий монастир. Тоді шс було багато живих свідків Коліївіцнии. і Вітряк при в'їзді в село Шевченко наслухався спогадів віл одного старе іного монаха про гайдамаччину, освячення ножів у Лебедині. Вони потім послужили основою створення знаменитої поеми 'Гайдамаки', де є цілий ромі/і під назвою 'Лебедин'. Вже на початку XIX ст. Лебедин був досить великим селом і налічував у 1816 р. 2869 мешканців. Можливо, не стало причиною побудови в 1826 р. ирихолської Спасо-Пре- ображенської церкви з ініціативи власника села генерала М.П. Висонького. Важливим у житті села був 1846 рік. коли на північній околиці Лебедина почалося будівництво цукроварні, якії стала ло ладу наступного року. В 1854 р. І.М. Ьродський побудував поряд з цукроварнею рафінарню. Існування потужного підприємства вшивало позитивно на розвиток села та соціальне становите. У селі була церковнопарафіяльна школа, а в 1875 р. викрито однокласне початкове народне училище Міністерства наролноі освіти. ІЗ грудня 1902 р. пожежа знищила заводи. На початку XX ст. в Лебедині вже мешкали 6982 жителі. На місці згорілого підприємства браги Ьродські швидко
побудували новин потужний рафіналнин завод, виробнича спроможність якого сягала 50 000 рафінаду на рік. Завдяки високій якості він цінувався на міжнародному ринку. Також розвивалося і сільське господарство як на землях поміщика Роговського. так і в селянському землеволодінні. Але для селян завжди нсвирішеним залишалося малоземелля, то призволило до постійних напружених відносин з номішиком. які переростали в конфліктні. У червні 1906 р. в Лебедині почалися збройні заворушення серед селян і робітників заводу, тому місцева шіаяа змушена була ввести в село військовий підрозділ. Після 1917 р. Лебедин пережив буремні роки, і лише на початку 20-х років настала відносна стабілізація з укріпленням та встановленням радянської влади. Найважливішим заходом її була ліквідація поміщицького землеволодіння та проведення земельної реформи. Ці заходи викликані велике пожвавлення економіки Лебедина, сприяли підвищенню добробуту його жителів, але в 1929- 1930 рр. ці досягнення були швидко ліквідовані проведенням колективізації та розкурку- ленням частини заможних селян. У 1932-1933 рр. село пережило страшний голодомор, втративши тисячі людей (якшо кількість населення Лебедина сягала 12 тисяч осіб, то після пережитої трагедій ця цифра неухильно зменшилася). Лише в другій половині 30-х років ново- створені колгоспи почали нарощувати врожай та розвивати тваринництво. У 1937 р. на базі колишнього рафінадного заводу став до ладу насіннсвий завод, який переробляв насіння цукрових буряків, доводячи його до посівних кондицій. Черговим випробовуванням для села була німецько-фашистська окупація (03.08.1941 р. - 26.01.1944 р.). Окупанти зберегли колгоспи, але за роботу майже нічого ис платили. Багато людей, особливо молоді, було вивезено на примусові роботи до Німеччини. На фронтах війни затнуло близько 500 лебединиів. За перші трн-чотири повоенні роки колгоспні господарства були відновлені й почали нарощувати обсяги виробництва. У 194$ р. відновив роботу і насіннєвий завод. До 1950 р. село було радіофіковане, а в середині 50-х - закінчено слектрофікацію. У наступні роки спостерігалося інтесивне будівництво як виробничих об’єктів у колгоспах. на заводі, так і об'єктів соціально-культурного призначення. На початку 60-х років введено в дію дві школи, в 1967 р. збудовано великий сільський Будинок культури, а на початку 70-х років - нові приміщення сільської ради, аптеки та пошти. Лебедин з'єднала з райцентром ас<(>альто- вана дорога. Крім того, велося інтенсивне дорожнє будівництво в селі. На подвір'ях селян зводилися нові будинки. оскільки на початку 80-х років старий житловий фонд було замінено; насіннєвий завод збудував декілька багатоквартирних будинків. Проте в історії с. Лебедин були і сумні сторінки. На превеликий жаль, у 1935 р. Георгіївська церква була розібрана, і сьогодні вже немає навіть залишків ні Георгіївського монастиря, ні церкви. Також у 1961 р. було закрито церкву і жіночий монастир, тому церковне життя вдруге після 30-х років припинилося. У 1962 р. тут відкрито тубдиспансер, а в 1972 р. на його місце завезли хворих дітей на ДЦП ІІІ-ІУ групи. Після пожежі 1975 р.. яка знищила виробниче приміщення насіннєвого заводу, поряд на новому майданчику за 2 роки побудовано новий завод. В середині 90-х років у селі почало розвиватися приватне господарювання. Дешо пізніше. у зв'язку з проведенням розпаювання та приватизації землі, значних змін зазнали і колишні колгоспи. Один з трьох перестав існувати, а два інших були об'єднані в ТОВ 'Агро-Відродження*. Значні зміни відбулися і на насіннєвому заводі. У 1994 р. він був перетворений на ВАТ 'Лебслинський насіннсвий завод*, директором якого є Кравченко Дмитро Вікторович. Через зменшення переробки насіння цукрових буряків кваліфіковані кадри почали використовувати на вирощування насіння сільгоспкультур. а пізніше завод почав орендувати великі плоші (до 14 тис. га) сільгоспугідь. на яких вирощуються зернові і технічні культури. Таким чином, насіннєвий завод перетворився на агрофірму, де широко застосовуються сучасна техніка та технологія вирощування сільгоспкультур. Індивідуальне будівництво ведеться в значно менших масштабах, але будинки мають значно привабливіший вигляд, адже споруджуються із застосуванням нових будівельних матеріалів та з огляду на сучасний дизайн. Також в селі ведуться роботи із газифікації. У 1991 р. почала діяти Преображенська церква, а в 1993 р. настав час другого відродження і Свято-Миколаївської обителі, до якої почали повертатися колишні черниці. Славиться село й видатними земляками, серед яких: Лозовий Анатолій Олексійович - хірург, професор Київського інспгтуту імені Амосова; Кохно Микола Арсентійович - професор АН України; Комісаренко Олександр Анатолійович - художник; Кравченко Володимир Степанович - голова правління тресту 'Київміськбуд-2': Гаркуша Олександр Іванович • директор ЛГЗ м. Тюмень. Багато славних родин живуть у Лебедині. Це родини Воликів. Галатів. Гребенюченків, Сліпеньких. Кравченків, Плохутів, Пелихів. Особливо хочеться відзначити родину Ко- ливаїв. Члени цієї родини довгий час працювали на освітянській ниві, віддаючи часточку своєї душі дітям. Валентина Панасівна мас відзнаку 'Заслужений вчитель України*, а Ілля Іванович довгий час був керівником зразкового дитячого колективу *Лебедннські козаки', якнй неодноразово здобував першість на музичних конкурсах України. Родини Валика Миколи Андрійовича та його дочка Науменко Ольги Миколаївни люблять своє рідне село. У 2007 р. збудували сучасний магазин-кафе 'Вітряк' для надання послуг односельцям. Пропонуючи людям якісні продукти харчування, товари народного вжитку та послуги обрядового залу, господарі ніколи не забувають про нагальні соціальні проблеми села. Надати благодійну допомогу місцевим школам, дільничній лікарні. на відбудову церкви чи ветеранам - це незмінне правило Ольга Миколаївни. Жителі села пишаються своєю талановитою художницею Таїсією Григорівною Палатою. яка свій політ фаігтазїї втілює аквареллю на папері, створює невідомі флористиці квіти. їх дивовижею сповнена чи не кожна картина художниці. На сьогодні в Лебедині функціонують три школи та дитячі садочки, амбулаторія, дільнична лікарня, аптека. Будинок людей похилого віку. Будинок культури та сільський кл>б. три бібліотеки, музей. У селі налічується більше 20 торговельних точок. В. А/. Гаї а та
1.1. Кашвай та В. II. Кашвай у
культурно-просвітницькому центрі “Світ краси'. Стілець люсноручно зробив
1.1. Кашвай Освячення будівництва китички на місці Т.Г. Гаюта ромовідас про свої картини Георгіївської церкви в ку.і ьтурно -просвітницькому центрі бувшого Георгіївського монастиря 'Світ краси' с. Лебедин
|
Якось, проїжджаючи по вулиці Артема в напрямку Лебедина, зупинила погляд на горбисту місцевість зі старою назвою Козина гора. Згадала, як років з тридцять тому, граючись з товаришами на вуличному вигоні, що біля магазину з народною назвою «Саламаха», нас часто осявали ідеї здійснити пригодницькі походи. Попри заборони батьків, ми таки відправлялися аж до Мар’янівського лісу, де ховали «солодке дерево» та пе- ревтілялися у «козаків-розбійників». Намір піти до Козиної гори лоскотав уяву та порушував спокій, бо ж чомусь дорослі її дещо страшилися. «Туди ходити не можна!», — так категорично звучала заборона з вуст моєї мами. І це все дужче надихало піти та пошукати там сліди якихось містичних створінь, що наводили колись страху на жителів Шполи. Із розповідей-легенд, які збереглися в пам’яті, можу передати лише уривки. Давним-давно через Козину гору пролягав шлях до Лебедина. Лебединці завжди були особливим народом, волелюбним, працьовитим та безстрашним. Проголошений ще в 1921 році НЕП став їм на руку: дозволили торгівлю, селяни почали розживатися, у Шполі був великий і відомий далеко за межами міста базар. Та коли пізніше більшовики забирали все, що хотіли, вбиваючи при цьому незгодних, іншого виходу як братися за зброю не було. До лісу йшли безстрашні козаки, щоб захищати своє зароблене добро. Повстанці мали багато союзників, їх підтримували жителі села і боялися більшовики. Біля Козиної гори можна
_____ було натрапити на неприємність зустрічі з ними. Розказували, що якось підпиті комісари таки наважились пройти через той шлях та планували підчистити «бандитів» у кривавій сутичці. Йшли поночі, але місяць гарно освітлював дорогу і горизонт. Та ось помітили якесь вовтузіння. З високої трави показалась пара й друга ріг. Не на жарт скуті переляком, комісари відійшли, сприйнявши дивних істот за справжніх чортів. Виявилося, що то дикі кози так зірвали план нападу. Таке розповідали та й інше. Ніби пасли колись у тому місці свійських кіз, які в один день зникли у проваллі, тому люди після того ходити туди не наважувались. Перепитала ще раз всіх, хто міг щось пам’ятати про ті перекази. Виходить всі історії пов’язані з якимись бійками — то лебединці зі шполянськими євреями там билися, то прості злодюжки нападали на перехожих. Лебединський краєзнавець Іван Єлінецький розповів, що колись ще за його пам’яті в далекому дитинстві на Козиній горі водилося багато диких козуль. На тій дорозі тоді можна часто було зустріти «теплих хлопців», так званих злодюг, які перестрічали заможних лебединців та відбирали в них все, що ті при собі мали. Одного разу його батько, Олексій Єлінецький, працюючи в місцевому колгоспі касиром, поїхав до Шполи отримувати гроші в банку. Аж гульк, підводи нема — хтось відвів, поки був зайнятий. Довелося йти пішака, через Козину гору. Купив перед цим старого драного лантуха, вимазавсь в багно та й рушив. Йшов поволі, не боячись. Бачить, сидять у засідці «теплі хлопці». Глянули на старця та й махнули рукою — що, мовляв, візьмеш з цієї голоти. Ото якби взнали б, що добряче могли нажитися з цього «бідного»! А може хтось ще й інші чув легенди про нашу таємничу Козину гору. Ця шполянська місцевість цілком може сьогодні стати брендовою родзинкою в туристичному маршруті Шполянщини. Наталя ДАВИДЕНКО. |
До 80-річчя Голодомору 1932-33 рр. о Україні Закінчення. Початок у №№ 26-35. Наслідки трагедії страшні не тільки масштабами людинозни- щення. Вони страшні своїм ментальним впливом на майбутні покоління. Люди були застрахані абсолютною безвихіддю із жахливого становища, і цей страх передавався їхнім нащадкам. Після голоду почалися репресії, потім - війна, і нашим людям лишалося тільки фізичне виживання. Думать не було коли, та й не було чим, бо кращі українські голови старанно винищувалися. Протягом передвоєнного двадцятиліття нам навішували різні ярлики. Спочатку ми були бандитами, хоч і політичними противниками, але все рівно бандитами, їх так і називали в офіційних документах: «політичний бандит». Пізніше в нас з'явилися куркулі. Якась дивина. Адже радянською владою була проведена справедлива земельна реформа і земля стала власністю селян. А вже через 5 років вгорі почали кричать, що у всьому винуваті куркулі і їх потрібно знищити як клас. Виникає логічне питання, а куди ж влада дивилася, коли з’являлися ці куркулі, з якими потрібно тепер боротися? Потім з’явилися підкуркульники. Під час голоду виявилося, що в нас багато «ледарів» і нетрудових елементів. Лозунг «Хто не робить, той не їсть», на який купилися мільйони людей у всьому світі, в Україні виконувався буквально (за Ворошиловим). І все це відбувалося під безперервним рефреном боротьби з українським буржуазним націоналізмом. Останнє продовжувалося і в повоєнні роки, і так уже вклали це в голови наших людей, що вони повірили, що вони й самі винуваті у своїх нещастях. В іншому вигляді це продовжується і зараз. Але то вже інша тема. Наостанок хотілось би зауважити, що кабінетне доведення всіляких, а особливо узагальнюючих висновків, важко сприймається пересічними громадянами. А нашими колишніми радянцями, які звикли тільки до фізичних показників, й поготів. Тому для них буде більш доступним порівняння. В той час, як у на боролися за світле майбутнє шляхом
виконання різних економічних програм (і не безуспішно), інші народи і держави
теж не стояли на місці. Там люди теж трудилися. Тільки не за комуністичними
лозунгами, а тому, що це була жорстка необхідність. І там ходили до церкви, де
навчали, що трудитися в поті чола заповідав нам Всевишній. Як виявилося в
результаті, вони пішли набагато далі на шляху суспільно-економічного прогресу. 31 СЕРПНЯ
2010року в «шполянських вістях»
була надрукована невеличка замітка «Україна обігнала Росію в рейтингу країн».
На хвильку забудьмо заголовок і повернімося до її змісту. Американський журнал
Мешзшеек опублікував список 100 найкращих країн з точки зору економіки, охорони
здоров’я, якості життя, освіти та політичної ситуації. Ось результати їхнього
дослідження: 1. Фінляндія. 6.
Норвегія. 2.
Швейцарія. 7. Канада. 3.
Швеція. 8.
Голландія. 4.
Австралія. 9.
Японія. 5.
Люксембург. 10. Данія. Отже, ми бачимо на першому місці в світі
нашу колишню колегу по Російській імперії - Фінляндію. Ну не
захотіли фіни свого часу будувати комунізм, не було в них стахановців та інших
маяків. Героїв теж було менше. Не багатий край корисними копалинами, а фінський
фермер має влітку всього три погожих дні на збирання врожаю. Але вони там щось
сіють і мають. Фінська компанія №кіа входить в першу п’ятірку найбільших
компаній світу. В першій десятці вісім європейських
держав. Цікаве і продовження рейтингу: 11.
США. 25. Чехія. 12.
Німеччина. 28. Хорватія. 14. Англія. 29.
Польща. 16. Франція. 32.
Естонія. 36. Латвія. Останні п'ять країн входили до колишнього
соцтабору, з них із і Естонія і Латвія були аж в СРСР. Небезінтересно, що в цьому рейтингу
Україна знаходиться на 49-му місці, а Росія - на 51-му. З приведених табличок можна визначити для
себе напрям, до якого союзу потрібно йти. Тільки для цього потрібно мати справжню
національну державу, як ті країни, що вгорі таблички, а не гризти один одного,
що дуже вигідно опонентам нашої державності. Потрібні національно-свідомі
громадяни, а не кишкодумні істоти, які готові на виборах продати свій голос за
кіло гречки або за пляшку горілки. Потрібно думати головою, а не кишками,
інакше нам можуть намалювати ще й четверту цифру, і не буде чим ті кишки
наповнювати. Так і будемо займатися арифметикою, в той час, коли інші держави
вже освоїли алгебру і вивчають вищу математику. Іван Єлінецький, краєзнавець, с.
Лебедин |
До 80-річчя Голодомору 1932-33 рр. в Україні Продовження. Початок у №№ 26-34. Але не все вдавалося врахувати. Війна є війна, і тут люди часто зникали безслідно. За даними Лебединської сільради, до Німеччини на примусові роботи вивезли 627 душ. Не всі вони повернулися. Деякі не побажали повернутися і розсіялися по всьому світу. А якась частина загинула під час бомбардувань Німеччини союзною авіацією та в німецьких концтаборах. Звичайно, в ті роки виявити ці жертви було неможливо. Пізніше, в наш час, це вже можна було зробити бодай частково. Для прикладу, в 90-х роках мені вдалося встановити долю наших трьох колишніх остарбайтерів, які відразу по приїзді в Німеччину (чи ще десь в дорозі) спробували втекти. Звичайно, вони були негайно схоплені і відправлені у концтабори. Тікали вони разом і не знали, що втечу з роботи (АгЬеІзїІисІїІ) німці розцінювали як великий злочин на рівні державної зради, тому і запроторили їх відразу у штрафні концтабори. А загинули вони вже поодинці: Лойко Д.Ф. У 1942 році у Штутгофі, Медуха М.С. в 1944 році у Бухенвальді, Єлінецький Т.О. в 1942 році у Дахау. Отже, третя цифра сягає 500 душ загиблих, які значаться на пам’ятному обеліску в центрі села. Вона не враховує, як вже вказувалося, людей, які загинули не на фронті, а за межами Лебедина, але через військові обставини. Крім того, багато сімей отримало повідомлення про зниклих безвісти членів їхньої родини. їх теж не враховували. Принагідно варто згадати і про можливу четверту цифру, яка, на щастя, не відбулася. Це голодний 1947 рік. У 1946 році була велика посуха. Весь час із Журавки і Тур’ї дули суховії. Люди були стривожені не на жарт, бо пам’ятали, чим це може скінчитися. Урожай був мізерним і виплата на трудодні була мізерною, тож не могла забезпечити достатнє харчування. Тому на недоїдання страждали майже всі. Реакція влади вже була дещо іншою. В колгоспах організовували дитячі ясла, де діти отримували достатнє харчування; в школах були організовані гарячі сніданки якщо не для всіх, то обов’язково для дітей-сиріт або дітей з багатодітних родин; 'видавалася разова допомога інвалідам війни. Лебединці не сиділи на місці в очікуванні допомоги. Я тоді вперше почув слово «западна», так називали Західну Україну, З куди мої земляки їздили і привозили звідти хліб. Як вони його і там добували, чи купували, чи на щось міняли, чи ходили і про- і*сили, чи якимось іншими шляхами, але хліб там був і вони його ;'доставляли-в Лебедин. і І все ж мені називали поодинокі випадки смерті, тільки вже , від хвороб, викликані тривалим голодуванням. Інколи це від- | бувалося через споживання неякісної їжі. Але завдяки своєчасним заходам влади та ініціатив самих 1 селян вдалося уникнути чергової трагедії. Отже, в підсумку ми маємо такі три цифри
втрат людей від наглої смерті:
У цих цифрах спільним є незаперечний факт - це їхня неточність. Особливо це стосується другої цифри. Це добре видно із спогадів Іваненко Н.П., яка назвала страшну цифру: 80 душ померлих за один день квітня 1933 року. Навіть, якщо взяти досить середню цифру - 40 душ у день, то й тоді ми матимемо більше тисячі смертей за один місяць! Але ж мерли масово і до цього і після цього. Тому тут є ще широке поле для вивчення майбутніми краєзнавцями не тільки кількісного складу померлих. Його слід підкріпити більшою кількістю документальних даних, щоб мати більш об’єктивну картину для визначення наслідків трагедії. Потрібно також провести демографічний аналіз процесу, виявити, як це потім відбилося на майбутніх поколіннях. Цифри відрізняються за своїм походженням. Першу, в основному, породили побутові та кримінальні розбирання. Другу - голодомор 1932-33 років, який справедливо слід вважати геноцидом українського народу. Якщо уважно прочитати ви- щенаведені висловлювання наших вождів, то вони вже тоді в цьому розписалися. Третю цифру породила війна і втрати були цілком виправдані з моральної точки зору, бо ці люди загинули, боронячи рідний край від фашистських поневолювачів. Різняться вони ще й тим, що в першому випадку в нас не було стійкої влади, була різна і тимчасова. В двох останніх випадках влада була тверда, жорстка, і навіть жорстока. Інколи дивно чути від людей таку сентенцію, що потрібно знову Сталіна: «то він щоб дав, то відразу був би порядок і закон». Ці люди не жили при Сталіні і нічого не знають, їм варто подивитися на другу цифру, як Сталін «давав». Гітлеру до нього було ще далеко. Коли я в 1989 році працював у Шполянському РАЦСі над метричними книгами, то зустрів рідкісне свідчення: «24.05.1932 року помер Зозуля Трохим Іванович, 37 років, причина: запалення нирок, істощеніє». І тут раптом пригадав, що років 40 тому його дружина, а моя рідна тіточка, Оксана Михайлівна Зозуля (Медуха) стояла в нашій хаті біля зображення Сталіна на календарі, тужила, плакала гіркими сльозами, а його кляла останніми словами. Я тоді був малим і трохи здивованим такою її поведінкою, бо не знав, що вона втратила не лише чоловіка, а перед цим ще й двох дітей. Далі буде. Іван Єлінецький, краєзнавець, с. Лебедин _ |
|
Закрити |